Sektionfällning – vad är det och när behöver man det?
Vad är egentligen sektionsfällning och när är det nödvändigt att använda den metoden för trädfällning? Jag har hört begreppet nämnas i samband med träd som står nära hus eller andra byggnader. Jag hittade lite information om detta när jag sökte runt, bland annat på Linds Trädfällning tjänster, där de beskriver det som en metod för att ta ner träd i delar. Det verkar vara en ganska avancerad process som kräver specialutrustning och erfarenhet för att utföras säkert. Undrar om någon har erfarenhet av detta eller vet mer om specifika situationer där sektionsfällning är det enda alternativet? 🌳
7 visninger

Sektionsfällning är en metod där man tar ner träd bit för bit, från toppen och neråt, istället för att fälla hela trädet på en gång. Det används ofta när det inte finns tillräckligt med utrymme för att fälla trädet i ett stycke, till exempel om det står nära ett hus, ledningar, eller andra känsliga objekt. Det är en mycket säkrare metod i trånga utrymmen, men kräver som sagt specialutbildad personal, ofta arborister som klättrar i trädet.